Anya-jajj

Miért nem lesz lapos a hasunk a szülés után?

A szerencsésebbeknek  persze sikerül némi időráfordítással, illetve kis hasizom erősítéssel újra tükörsimára varázsolnia a hasukat, de én például nem tartoztam közéjük. Miért is tartoztam volna? Miután észrevettem, hogy hónapokkal a szülés után sem lesz egy bizonyos ponton túl laposabb a pocakom annak ellenére, hogy időnként tornázni is próbáltam, gyanús lett a dolog. 

Kicsit utána olvastam és érdekes cikkekre bukkantam a témában. A jelenséget – ami első sorban minket már szült nőket érint, illetve a túlsúlyosabb urakat – rectus diastasisnak más néven szétnyílt hasizomnak nevezik. Elég rémisztően hangzott első blikkre, de mint kiderült tehetünk ellene. Csak nem mindegy, hogyan. A hagyományos felüléseket ugyanis egyáltalán nem ajánlják a szakemberek ebben az esetben.  

De hogyan állapítsuk meg, hogy szétnyílt-e a hasizmunk? 

Feküdjünk hanyatt, és húzzuk fel mindkét lábunkat, mintha csak haspréshez készülődnénk. Egyik kezünk ujjait tegyük körülbelül köldök magasságban, vízszintes irányban a hasunkra. Ahogy lassan megemeljük a fejünket a hasunk – akárcsak egy lassú hasprés esetén – feszülni kezd. Ebben a pozícióban pedig könnyen megállapíthatjuk, hogy van-e rés, és ha van hány ujjnyi a hasizmok között, valahogy így: 

20160621_193155_resized

A vizsgálatot a köldök alatt is érdemes elvégezni a vizsgálatot. Nekem amikor először néztem, körülbelül másfél-két ujjnyira volt szétnyílva az egyenes hasizmom. 

Ha az eredmény pozitív, vagyis úgy találjuk,hogy ‘szétnyílt’ a hasizmunk, mit tehetünk? 

Ahogy korábban írtam már, semmiképpen nem ajánlott a terhesség előtt biztonsággal végzett hasprés és sima felülés sem. Ilyenkor ugyanis a hasizmok egészen másképp mozdulnak. Kerülni kell, bizonyos gördüléssel járó mozdulatokat is, mint például egy egyszerű ágyból való felülés. Hirtelen mozdulatok helyett érdemes először az oldalunkra fordulni és a kezünk segítségével az oldalunkra tolni magunkat. Érdemes az étkezésre is odafigyelni, például a nagyon puffasztó ételeket kerülni kell. 

A statisztikák azt mutatják, hogy először szülő nők esetében hatvan, míg a második terhesség során már kilencven százalék eséllyel alakulhat ki a rectus diastasis. Ahogy ugyanis növekszik a pocak a várandósság során, a kötőszövet egy idő után nem képes tovább tágulni és szétnyílik. Miután pedig megszületik a baba, nem regenerálódik, hanem szétnyílt állapotban marad. Ez valóban egy állapot, nem pedig betegség, de mindenképpen érdemes és fontos foglalkozni vele. Léteznek bizonyos gyakorlatok, melyek segíthetnek rendbe tenni az elmozdult hasizmokat. Ezek elsősorban a helyes testtartásra és légzésre épülnek. 

Ha érdekel Benneteket bővebben is a téma, írjatok kommentben vagy akár privátban is, és bemutatom Nektek a szakértőt, aki a megfelelő gyakorlatokkal segít újra ‘egyenesbe’ illetve laposba jönni. 🙂 

Kedves olvasóm! Ha tetszett a bejegyzés kérlek, oszd meg másokkal is! Ha van kedved gyere és kövess a Facebookon, ahol további képeket, érdekes, humoros videókat, történeteket találsz. Kellemes időtöltést kívánok! 

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Ihász Amanda says:

    Szia! Engem is érdekelne h mit lehet tenni!

  2. Marianna Géreczné says:

    Szia! Engem is érdekelne hogyan lehet ezt helyrehozni! Előre is köszönöm!

  3. Natasenka says:

    Sziasztok!

    Hamarosan részletesebben is foglalkozunk a témával itt az Anya-jajjon, néhány célirányos gyakorlat bemutatásával.Azt még így elöljáróban, hogy például szoptatós anyukáknál, fontos, hogy etetés közben is próbálja helyesen tartani magát, ne görnyedjen össze, mert a helytelen testtartás is fokozhatja a problémát, ahogy a helyes sokat javíthat rajta!

  4. Tibai Mariann says:

    Szia!Engem is érdekelne,hogy hogyan lehet rendbehozni.Előre is köszönöm.

  5. Vasvenszki Éva says:

    Szia! Engem érdekelne a dolog, mert én is ilyennel szenvedek.Csak én már eljutottam arra a szintre hogy műtéttel tudják csak helyre hozni (az orvos szerint)kb 15 cm hosszan van szétnyílva kb 2-3 ujjnyira. Jó lenne ha összébb tudna menni. Várom válaszod.Köszi.

  6. Rita Keliger says:

    szia! engem nagyon érdekel hogyan lehet helyrehozni az izmokat. várom válaszod, köszön
    öm!


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!